A tanulás 3 dimenziója
Az agyi tevékenységek különböző dimenziójának megértéséhez tökéletes segítséget nyújt a Dr. Paul Dennison által meghatározott három dimenziós tanulás rendszer. A modell szerint megkülönböztetjük a bal/jobb, a fel/le és az elülső/hátulsó dimenziókat.
Bármerre mozdulunk is el, az agy irányítja a mozgást, és koordinálja a testet megfelelő irányba. Amennyiben a két agyfélteke összehangoltan működik, a tanulás egy örömteli, kíváncsiságot stimuláló folyamat, nem pedig kellemetlen kötelesség. A két agyfélteke közötti kommunikációs blokkokat a megélt érzelmi stresszek okozzák.
A különböző dimenziókban keletkezett blokkoknak különböző jelei vannak, melyek felismerve célzott gyakorlatokkal stimulálhatóak, korrigálhatóak, jelentős mértékben javítva a tanulási képességeket, minden korosztály számára.
Attól függően, hogy a gyerek milyen tanulási problémákkal küzd, megállapítható, hogy a kommunikációs zavar mely dimenzióban keletkezett.
Bal/jobb blokkok: a leggyakoribb tanulási zavarokat okozó blokk, ami az olvasás, írás és számolás területén mutatkoznak
- a gyermek akadozva olvas, először betűz, mielőtt a szót felismeri
- nem egyenesen, hanem balra vagy jobbra dönti maga előtt a füzetet írás közben
- nehezére esik másolni a tábláról
- nem tud végtelen jelet rajzolni (fekvő nyolcas)
- keveri a "b" és "d" betűket, illetve a "p" és "q" betűket; a kört, hurkot balról jobbra rajzolja
- nem olvasható az írása
- nem tud masnit kötni
- nem tudja megkülönböztetni a balt és a jobbot
- ügyetlenül mozog, és gyakran beüti magát valamibe
Fel/le blokkok: a kéregállomány és a limbikus rendszer, vagyis az értelem és az érzelem összjátéka kerül gátlás alá. Az érintett gyerekek egyoldalúak lesznek, azaz vagy a gondolkodásuk, vagy az érzéseik irányítják őket.
- egyszerűen képtelen figyelni
- elvesztegeti az idejét, általában ő készül el utoljára
- szünet nélkül vitatkozna mindenről
- testileg lomha, szellemileg nehéz felfogású
- lassan érti meg a magyarázatokat, folyamatokat
- nem biztos magában, vagy túl racionális a korához képest
- hasonló korúaktól gyakran félrehúzódik
- ülés közben a lábait a szék lábaiba akasztja
- okoskodó
- mindennapi feladatait nem tudja elvégezni
- vagy túl hadarva, vagy túl komótosan beszél
Elülső/hátulsó blokkok: ha ennek a két dimenziónak az együttes munkája akadályba ütközik, akkor a gyerek túlságosan egy dologra koncentrál és nem látja az összefüggéseket. Arról ismerhető fel, hogy a gyerek
- rugalmatlan, nem tudja kivárni, hogy elkezdődjön egy-egy dolog
- állandóan mozgásban van, hiperaktív
- gyakran viselkedik erőszakosan
- nagyon érzékenyen reagál a körülötte lévő érzelmi, hangulati változásokra
- lusta, nincs kedve semmihez
- képtelen ellazulni
- nem vesz részt az iskolai munkában
- gyakran elábrándozik
- "minden lében kanál"
Ha te is tapasztalsz ilyet a gyermekednél, hozd el a Békás tanfolyamra, ahol olyan gyakorlatokat tanítunk, amik segítenek a három dimenziós blokkok oldásában is.