A Brain Gym és én

2019.04.25

Közel 20 év kihagyás után ismét német tanulásra adtam a fejem. A munka és egyéb napi elfoglaltságok mellett persze nem jut annyi idő a tanulásra, mint amikor diákként "csak" ez volt a dolgom. Hogy hatékonyabbá és könnyebbé tegyem a nyelvtanulást én is rendszeresen végzem az agytorna gyakorlatokat. De hogy mi is Brain Gym és mik az eddigi tapasztalataim? Erről szól ez a bejegyzés.

Edu-kineziológia

A KINEZIOLÓGIA egyik legrégebbi ágát az EDU-Kineziológiát egy amerikai pedagógus házaspár fejlesztette ki (1983), melynek egy része BRAIN GYM®, avagy Agytorna néven vált ismertté hazánkban. Egyszerű mozgásokból és gyakorlatokból álló módszer, mely mindenfajta tanulást megkönnyít, segíti a koncentrációt, lehetővé teszi, hogy a testünkben rejtetten meglévő képességek felszínre kerüljenek. Az Agytornát használó tanárok különösebb erőfeszítés nélkül fel tudják kelteni a gyermekekben is az önfejlesztés iránti érdeklődést. Az Agytorna ismeretének birtokában a diákok agyfélteke összehangolását /agyintegrációt/ is el tudják végezni, mely a tanulók teljesítmény növekedését vonja maga után

"A mozgás: a tanulás kapuja." - Dr. Paul Dennison

Brain Gym kineziológia gyakorlatok

1. Energia gyakorlatok

Ha testünket nyugalmi állapotból mozgásba akarjuk hozni, rá kell hangolódni a mozgásra. A sportban ez a bemelegítésnek felel meg. Az energia gyakorlatokkal tudjuk a test izmait és inait ráhangolni erre. Kapcsolatot teremtenek a test felső és alsó részével, a fent és a lent, elöl és hátul, jobb és bal összehangolásával.

2. Pozitív hozzáállás gyakorlatok

Az ide tartozó gyakorlatok segítenek feloldani az érzelmi feszültségeket és megőrizni higgadtságunkat.

3. Középvonal keresztező mozgások

Integrálják, összehangolják az agyműködést, segítenek a két agyféltekével egyszerre tanulni, összekapcsolják a test jobb és bal oldalát, ezáltal javítják a mozgáskoordinációt, segítik a látást, hallást, a térbeli tájékozódást, a kommunikációt. Serkentik az energiaáramlást a tanulásban résztvevő energiapályákon és olyan idegi útvonalak létrejöttében játszanak szerepet, amelyekre szükségünk van ahhoz, hogy az élet kihívásainak könnyen és örömmel meg tudjunk felelni. Felpezsdítik azokat az energiarendszereket, amelyekre szükségünk van ahhoz, hogy az élet kihívásainak könnyen és örömmel meg tudjunk felelni.

4. Nyújtó gyakorlatok

Testünkben a stressz gyakran izomfeszültséget okoz. Sokszor észre sem vesszük, ha valamilyen tevékenység - járás, írás, olvasás - közben gépies izomgörcs áll be. Ez értékes energiákat tart fogva, a gyakorlatok segítenek finoman nyújtani az izmokat, tartásunk javul, nagy és finom motoros mozgásunk megszabadul a stressztől, ezáltal uraljuk mozdulatainkat. Az izmainkban lévő energiafolyam lendületet kap és energiapotenciálunk újból rendelkezésünkre áll. A mozgások a test elülső és hátulsó oldalát hangolják össze. 

És hogy mik az eddigi tapasztalatok?

Az úgynevezett tanulási létra 4 gyakorlata kb 3-4 percet vesz igénybe, amit minden óra és tanulás előtt elvégzek. Ezt attól függően, hogy mi a feladat - szövegírás, szövegértés vagy szótanulás - kiegészítem azokkal a mozgásokkal, gyakorlatokkal, amik ezeket teszik könnyebbé. És valóban könnyebbé teszik! Motiváltan és lelkesen ülök le, kifogások keresése nélkül :-). Sokkal koncentráltabb vagyok, nem kalandozik el a figyelmem, rövid idő alatt elkészül a házi, és még a "szorgalmi" sem esik terhemre.  Sőt! Milyen jó lett volna már diákként ismerni ezeket az egyszerű, de hatékony gyakorlatokat...

A módszer konkrét probléma esetén egyénileg is alkalmazható, de a Békáson lehetőség van a csoportos formában történő elsajátításra. A következő tanfolyamunk május 11-12-én lesz, még van hely ;-). Várunk szeretettel!